Er zijn twee afbeeldingen van Adam en Eva die allebei afkomstig zouden zijn uit Cataloniƫ uit de twaalfde eeuw.
Moet je bij die hand niet denken aan de “meester metselaar” op de Sint Jan van Den Bosch? Of misschien eerder aan het figuurtje dat Guido van List weergeeft en wat op de Stephandom in Wenen zou staan?
Dat “meesterteken” zoals deze stand van de hand vaak wordt genoemd, doet natuurlijk denken aan sommige tekens binnen de Vrijmetselarij. Volgens sommige auteurs gaat het terug op het meesterteken van de operatieve metselaars, of een herkenningsteken van sommige andere gilden. Op een of andere manier lijkt het teken verband te houden met de baard en zo kennen we ook figuren uit de Keltische en Noordse mythologie die hun baard vasthouden. In het Noorden ook niet de minste: Thor, die vaak wordt gezien als inwijdingsgod.
De baard zou kunnen doen vermoeden dat volwassenheid hier iets mee te maken heeft. Een jongeling wordt een man en/of wordt opgenomen in een mannenbond en mag een baard laten dragen ter kennisgeving op een vergelijkbare manier als in sommige culturen (in het verleden en het heden) alleen mannen van een bepaalde status hun haar lang laten groeien.
De afbeelding van Adam en Eva zou een nog diepere laag kunnen aanduiden. Je zou kunnen zeggen dat Adam zich verslikt en daarom naar zijn keel grijpt (waar vanaf dan de Adamsappel te vinden is). De boom waarvan Adam en Eva eten, is de boom van Kennis van Goed en Kwaad. Dus wat nu als het teken erop duidt (of is gaan duiden) dat Adam kennis heeft verworven? Is ingewijd dus! In dat geval maakt dit het teken bij uitstek van de ingewijde en laten veel afbeeldingen waarin het te zien is, juist daar op lijken te duiden.